Amatör Olarak Başladı, 1 Yılda 1 Milyon TL Ciro Yaptı

Bankacılıktan e-ticaret sektörüne atılan Elvan Tolon ve e-ticaret üzerine keyifli bir söyleşi gerçekleştirdik... Öncelikle sizi tanıyalım. Elvan Tolon kimdir? 1977 Kütahya doğumluyum. 8 yıl bankacılık sektöründe çeşitli pozisyonlarda çalıştım. Gençlik yıllarımdan beri bir şeyler üretmeye olan merakımı aksesuar tasarımına taşımıştım. Bankacılık hayatıma nokta koyduğumda, sevdiğim ve mutlu olacağım bir iş yapmak istiyordum. Kadınlar için takı – aksesuar tasarımları yapmaya ve yaptığım tasarımları da üretmeye başladım. Aslında her şey takı tasarımlarını üretip satmaya karar vermemle başladı desek doğru olur. Dalaman’da bir butiğiniz var. Ve Instagram’da ciddi bir takipçi sayınız var. Ve aynı zamanda web sitenizin 75 bin tekil ziyaretçisi olduğunu öğrendim. Bunların hepsi nasıl gerçekleşti? Ürettiğim takı ve aksesuarları satmak için Dalaman’da küçük bir dükkan açtım. Zaman içinde sosyal medya mecralarını da amatörce de olsa kullanmaya başlamıştım. Daha çok insana ulaşıyor olmak çok güzel bir duyguydu. O günler için tahminimden daha büyük bir kitle ile karşılaşmıştım. Bu karşılaşmanın neticesi de ürün çeşitliliğini artırarak gelen taleplere cevap vermek oldu. Instagram’daki takipçilerim takı aksesuar yaptığım günlerden bugünlere taşıdığım şimdilik 120.000 kişiye yakın büyük ailem artık. E-Ticaret sitemizi yaklaşık 2,5 sene önce açtık. Açıkçası hayatımı e-ticaretten önce ve e-ticaretten sonra diye ikiye ayırsam yanlış yapmamış olurum. O günlerde sadece Instagram ve WhatsApp üzerinden gelen siparişlere cevap veriyorduk. Günlük paket sayımız bugünkünün dörtte biri kadardı. E-ticaret sitemizi açtıktan sonra bu sayı gün geçtikte arttı. E-ticaret başladığımız ilk aylarda bir ayda yaptığımız ciroyu 4-5 ay sonra başladığımız Facebook ve Instagram reklamlarıyla bir günde yapmaya başlamıştık. Bu bizi çok heyecanlandırmıştı. Talep arttıkça ürün sayısı ve çeşitliliği arttı, ürün arttıkça da sosyal medya reklamlarına harcadığımız bütçeleri artırdık. Böyle böyle 75.000 tekil ziyaretçiye ulaştık diyebilirim. Bugün geldiğimiz noktaya şöyle bir baktığımda sanal mağazamıza hafta sonu dahil günde en az 2.500 tekil ziyaretçi geliyor, bu da yine en az ortalama 75.000 farklı zevk ve beğenilere sahip kadın demek oluyor. Sadece bu sonuçla bile kadar büyük kitleye hizmet verdiğimizi anlamak için yeterli aslında. Türkiye’de günde 1000 kişinin girmediği yüzlerce mağazanın olduğuna eminim. Bu yüzden de e-ticareti çok önemli buluyorum. E-ticaret sitemizin kısa sürede ve kısıtlı bütçelerle 300.000 müşterisinin olması, daha ilk yılında 1 milyon TL’nin üzerinde ciro elde etmiş olmasının da verdiğimiz önemin güzel sonuçları olarak değerlendirebiliriz. Butikten elde ettiğiniz kazançla e-ticaretten elde ettiğiniz gelir arasında nasıl bir fark var? Arada çok büyük fark var. Bunun nedeni yaşadığım yerin küçük ve göç veren bir ilçe olmasından kaynaklanıyor. İlk başta bu bir tercihti ama iş ticaret olunca burada gerçekten zorlandığımız zamanlar oldu, hala da oluyor. Mağazaya hiç müşterinin girmediği günlerle bile karşılaşıyoruz. Ama biraz önce değindiğim gibi e-ticaret hayatımıza girince bu zorluk kazanç anlamında ortadan kalkmış oldu. E-ticaret yapmak için ne gibi eylemlerde bulunmak gerekli? Yol haritanızı bizimle paylaşır mısınız? E-ticaret yapmaya karar verdiklerinde ilk önce teknik konuların çok önemli olduğunu düşünüyorum. Sitenin alt yapısının ne olacağına karar vermek bunlardan ilki, bunun içinde doğru danışmanlık hizmeti almalarında büyük fayda var. Dijital reklam ajansları, sosyal medya ve dijital pazarlama uzmanlarıyla çalışmalılar. İnternette el yordamıyla bir yerlere gelmek imkansız çünkü. Sonrasında doğru ürünleri seçmek ve fiyatlandırmak önemli bir konu, özellikle tekstil sektöründe bu anlamda çok büyük bir rekabetin olduğunu söyleyebilirim. Sonrası da iyi bir dijital pazarlama yönetimi. Sosyal medya çalışmalarını kendiniz mi yürütüyorsunuz? Facebook ve Instagram sayfalarımdaki tüm paylaşımları ilk başlarda ben yapıyordum fakat zaman geçtikçe artan yoğunluğum nedeniyle ekibimle birlikte yapıyoruz. Gelen yorum ve mesajlara da birlikte cevap veriyoruz. Ancak günlük paylaşımlarım dışında reklam çalışmaları içinde profesyonel bir ekipten hizmet alıyorum. Markalaşma sürecinde ne gibi zorluklarla karşılaştınız? Markalaşma sürecine iten nedenler aslında daha can sıkıcıydı. Biliyorsunuz sitede ve sosyal medyada paylaştığım bütün ürün fotoğraflarında ben varım. Bazı Instagram sayfaları benim fotoğraflarımı kullanarak ürün satmaya çalışarak insanları kandırıyorlar. Bu şikayetlerin bize kadar ulaşmasıyla karar verdik markalaşma sürecine. Sonrasında da bir marka tescil hizmeti veren patent firmasıyla çalıştık. Böylece kendimi ve markamı yasalar önünde koruma altına almış oldum. Türkiye’nin birçok yerinden sipariş alıyorsunuz. Bu da farklı moda anlayışları demek. Bu talebi karşılamak için ne gibi bir sistem izliyorsunuz? Gerçekten de öyle, bugün Edirne’den Gaziantep’e, İzmir’den Kars’a kadar Türkiye’nin dört bir yanına ürünlerimizi gönderiyoruz. 300.000 kayıtlı müşteri sadece bir rakamdan ibaret değil elbette bir o kadarda farklı ilgi, beğeni ve zevke sahip kadın demek. Kendimden biliyorum bu anlaşılması ve yönetilmesi çok zor bir durum… Bu talebi karşılarken elbette kendi beğeni ve seçimlerim de önemli rol oynuyor fakat tekstil sektörünü domine eden üretici firmalarla yıllar içinde gelişen karşılıklı iyi ilişkilerimiz sayesinde de yön veren akımları, yeni ürünleri takip etmek çok zor olmuyor. Bu vesile ile onlara da çok teşekkür ediyorum. E-ticaret işine başlamak isteyen birine kılavuz olsanız ne gibi tavsiyelerde bulunurdunuz? Her şeyi ben yaparım demesinler öncelikle bunu söylemeliyim. İhtiyaç duydukları konuların uzmanlarıyla çalışmalılar. Aksi takdirde başarılı olmak pek mümkün değil. Türkiye bir tekstil cenneti… Sizce Türkiye’deki markalar talebi karşılarken fiyat politikalarında adil mi? Büyük ve pırıltı markaların fiyat politikaların elbette doğru olduğunu düşünmüyorum. E-ticaret sitemize koyduğumuz bir ürünle aynı kalitede popüler bir markanın mağazasında eş benzer ürün arasında en az 3 kat fark var. Bunu bile bile doğru bulduğumu söylemek yüzbinlerce müşterime haksızlık olur. hthayat.haberturk.com/ Pınar Aksu